Yπογονιμότητα

Ένα ζευγάρι θεωρείται υπογόνιμο, όταν αδυνατεί να επιτύχει σύλληψη μετά από ένα χρόνο τακτικών σεξουαλικών επαφών χωρίς αντισύλληψη.

Αίτια και διάγνωση

Οι αιτίες που μπορεί να οδηγήσουν σε υπογονιμότητα αφορούν και στα δύο μέρη ενός υπογόνιμου ζευγαριού. Όταν λοιπόν διερευνάται ένα ζευγάρι για υπογονιμότητα μιλούμε για ανδρικό και γυναικείο παράγοντα. Μόνο σε ένα μικρό ποσοστό 10-15% των ζευγαριών δεν μπορεί να βρεθεί κάποια εμφανής αιτία.

Ο διαγνωστικός έλεγχος περιλαμβάνει:

• κλινική εξέταση και λεπτομερή λήψη του ιατρικού ιστορικού του ζευγαριού
  • Γενικές εξετάσεις
  • Εκτίμηση της ωοθυλακιορρηξίας
  • Εκτίμηση των ωοθηκικών αποθεμάτων
  • Έλεγχος του ανδρικού παράγοντα (σπερμοδιάγραμμα και αν απαιτηθούν ορμονικές και απεικονιστικές εξετάσεις)
  • Έλεγχος του γυναικείου παράγοντα (γυναικολογική εξέταση, καλλιέργειες κολπικού και ενδοτραχηλικού εκκρίματος, υπερηχογράφημα έσω γεννητικών οργάνων, υστεροσαλπιγγογραφία, υστεροσκόπηση, λαπαροσκόπηση)
  • άλλες ειδικές εξετάσεις και αναλύσεις (ανοσολογικές, καρυότυπος κ.λπ.)

Αντιμετώπιση

Η διάγνωση θα υποδείξει την κατάλληλη θεραπευτική αγωγή. Καθώς κάθε περίπτωση χρήζει εξατομικευμένης θεραπείας, καλό είναι το υπογόνιμο ζευγάρι να απευθύνεται στις ειδικές ιατρικές μονάδες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Συνεκτιμώντας σημαντικούς παράγοντες όπως η ηλικία της γυναίκας και οι οικονομικές δυνατότητες του ζευγαριού, ο ειδικός γιατρός θα προτείνει κάποιες επιλογές, που συνήθως περιλαμβάνουν:

• φαρμακευτική αγωγή για την καταπολέμηση παθήσεων όπως φλεγμονές του γεννητικού συστήματος, ενδομητρίωση κα
  • φαρμακευτική αγωγή για τη ρύθμιση ή τη διέγερση της λειτουργίας των ωοθηκών ή/και των όρχεων
  • χειρουργική επέμβαση για τη θεραπεία ανατομικών προβλημάτων του αναπαραγωγικού συστήματος όπως πολύποδες, ινομυώματα, ενδομητρίωση, περικωδωνικές συμφύσεις, διαφράγματα μήτρας κα
  • συνδυασμό φαρμακευτικής και χειρουργικής θεραπείας
  • αν τα παραπάνω δεν αποδώσουν, το ζευγάρι θα υποβληθεί σε πιο πολύπλοκες μεθόδους, τις τεχνικές Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής (σπερματέγχυση, εξωσωματική γονιμοποίηση)