Πρόωρος τοκετός

Πρόωρος θεωρείται ο τοκετός που συμβαίνει πριν από την συμπλήρωση των 37 εβδομάδων της κύησης. Ένα μωρό που γεννιέται στις 23 εβδομάδες έχει πιθανότητες επιβίωσης 7-10%, αλλά οι πιθανότητες επιβίωσης ενός μωρού μετά τις 32 εβδομάδες ανεβαίνει στο 95%.

Προδιαθεσικοί παράγοντες για πρόωρο τοκετό αποτελούν:

• Η πολύ μικρή ή πολύ μεγάλη ηλικία της εγκύου
  • Το κάπνισμα
  • Το άγχος
  • Η επίπονη, πολύωρη και βαρειά εργασία της εγκύου
  • Η κακή διατροφή
  • Η κατάχρηση αλκοόλ, καφέ και η χρήση ναρκωτικών ουσιών
  • Το ιστορικό αποβολών ή πρόωρων τοκετών
  • Οι συγγενείς ανωμαλίες της μήτρας
  • Οι συστηματικές λοιμώξεις
  • Οι προηγηθείσες επεμβάσεις στον τράχηλο
  • Οι πολύδημες κυήσεις
  • Το υδράμνιο (αυξημένη ποσότητα αμνιακού υγρού)
  • Η πρόωρη ρήξη των υμένων

Συμπτώματα

Ο πρόωρος τοκετός προειδοποιεί με ενδείξεις. Αν αυτές αναγνωριστούν έγκαιρα, υπάρχει δυνατότητα ακόμη και να αποτραπεί ο πρόωρος τοκετός. Επικοινωνήστε με το γιατρό σας αν:

• Νιώσετε πόνο στην πλάτη ή στην κοιλιά, ειδικά αν δεν ανακουφίζεται με την αλλαγή στάσης.
  • Έχετε συστολές μήτρας σε τακτά διαστήματα, δηλαδή έξι ή περισσότερες μέσα σε μία ώρα
  • Έχετε δύσοσμες εκκρίσεις με κνησμό, που μπορεί να υποδεικνύουν φλεγμονή. Τον ίδιο κίνδυνο δημιουργούν οι συχνές ουρολοιμώξεις.
  • Παρατηρήσετε ξαφνική αύξηση των εκκρίσεών σας. Μπορεί να είναι ένδειξη ότι «έσπασαν τα νερά».
  • Παρουσιαστεί αιμορραγία.
  • Νιώσετε πίεση στην πύελο ή αίσθημα ότι το μωρό σπρώχνει προς τα κάτω.

Aν ο γιατρός σας υποψιάζεται πρόωρο τοκετό, θα προσπαθήσει να παρατείνει κατά το δυνατόν την εγκυμοσύνη σας, ώστε να ωριμάσει περισσότερο το έμβρυο, και θα συστήσει ξεκούραση και αποφυγή του στρες.