Τραχηλίτιδα

Η τραχηλίτιδα είναι μία φλεγμονή του τραχήλου της μήτρας που μπορεί να είναι απόρροια λοίμωξης ή τραυματισμού στην περιοχή. Αποτελεί μία πολύ συχνή πάθηση στις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας.

Τα συμπτώματά της περιλαμβάνουν αύξηση των κολπικών εκκρίσεων, που μπορεί να είναι και δύσοσμες, ερυθρότητα, οίδημα και πόνο του τραχήλου (ανάλογα με το υπεύθυνο παθογόνο αίτιο).

Δύο εξετάσεις ακολουθούν συνήθως την κλινική διάγνωση:

• το τεστ Παπανικολάου
  • η καλλιέργεια κολπικού ενδοτραχηλικού εκκρίματος, που θα αναγνωρίσουν το μικρόβιο που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί για να θεραπευτεί η τραχηλίτιδα.

Η θεραπεία στοχεύει στην αντιμετώπιση του υποκείμενου αιτίου. Η μετάδοσή της γίνεται από τον ένα σεξουαλικό σύντροφο στον άλλο κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής επαφής.

H τραχηλίτιδα ενδέχεται να επηρεάσει τη γονιμότητα, καθώς η παχύρρευστη, όξινη και με μικρόβια τραχηλική βλέννα μπορεί να βλάψει το σπέρμα.

Εάν η τραχηλίτιδα δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να εξελιχθεί σε χρόνια και να προκαλέσει σαλπιγγίτιδα (ειδικά όταν το παθογόνο μικρόβιο είναι ο γονόκοκκος ή τα χλαμύδια) ή και στένωση του τραχήλου. Στα μέτρα για την πρόληψή της περιλαμβάνονται ο τακτικός γυναικολογικός έλεγχος, το τεστ Παπανικολάου και η καλλιέργεια κολπικού υγρού.

Η θεραπεία εξαρτάται από το αίτιο που την προκάλεσε. Αν πρόκειται για τραχηλίτιδα λόγω τραυματισμού κατά τον τοκετό, τότε δεν απαιτείται κάποια αντιμετώπιση. Αν πρόκειται για κάποια λοίμωξη ή σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα, τότε απαιτείται θεραπεία του νοσήματος αυτού. Αν είναι μικροβιακής αιτιολογίας, τότε χορηγούνται φάρμακα από το στόμα όπως τα αντιβιοτικά ή κολπικά υπόθετα.

Αν πρόκειται για τον ιό των ανθρωπίνων θηλωμάτων (HPV), σε αρχικό στάδιο απαιτείται απλή παρακολούθηση, ενώ αν προχωρήσει θα χρειαστεί περαιτέρω θεραπεία όπως η αφαίρεση με ηλεκτροδιαθερμία ή χειρουργική μέθοδος με laser. Για τον έρπητα γεννητικών οργάνων θα χρειαστεί να ληφθούν αντιιικά φάρμακα.